Fragt fra 29,-
ekskl. moms
Kundeservice
Telefon/chat
7-16 (7-15)
Hurtig levering
1-2 dage på
lagervarer
e-mærket
Din tryghed

Handelsbetingelser, gældende for erhvervskunder
​Handelsbetingelserne kan du også finde her i pdf-format.

Generelle oplysninger

Erenfred Pedersen A/S
Aktieselskab
16731803
Rebslagervej 7, 9000 Aalborg
info@ep.dk
70267722
1992

1. ANDVENDELSE

1.1 Disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser (herefter benævnt ”Disse Vilkår” eller ”Vilkårene”) for Erenfred Pedersen A/S CVR-nr: 16731803 (herefter benævnt ”Leverandøren”) er gældende for salg og levering af enhver ydelse/produkt (herefter benævnt ”Ydelse(er)” og/eller ”Produkt(er)”) fra Leverandøren, medmindre de udtrykkeligt er fraveget eller modificeret ved anden skriftlig aftale. Disse Vilkår gælder, uanset om aftalen er indgået via Leverandørens hjemmeside, e-mail, telefon eller på anden vis.

1.2 Specielle købsbetingelser eller specifikke krav til Ydelsen fra kundens side, anført i f.eks. kundens ordreafgivelse eller i kundens indkøbsbetingelser, er ikke bindende for Leverandøren, medmindre Leverandøren udtrykkeligt skriftligt har erklæret sig indforstået med vilkårene.

2. TILBUD

2.1 Tilbud er bindende for Leverandøren i 14 dage fra tilbuddets dato at regne, medmindre andet udtrykkeligt fremgår af tilbuddet. Leverandøren kan altid ændre eller tilbagekalde afgivne tilbud forud for kundens accept.

2.2 Mellemsalg forbeholdes.

2.3 Der foreligger ingen endelig aftale parterne imellem, før Leverandøren har givet accept i form af skriftlig ordrebekræftelse.

2.4 Når intet andet er angivet, er et tilbud fra Leverandøren afgivet med forbehold for muligheden for fremskaffelse af pågældende vare. Såfremt dette forbehold aktualiseres, er Leverandøren berettiget til at tilbagekalde det afgivne tilbud, uanset om tilbuddet måtte være antaget eller ej, uden at dette berettiger tilbudsmodtageren til at rejse krav af nogen art.

2.5 Stemmer Leverandørens ordrebekræftelse ikke overens med kundens bestilling, skal kunden straks reklamere. I modsat fald vil kunden være bundet af ordrebekræftelsen indhold.

2.6 Aftaler om ændringer i eller tillæg til den oprindelige aftale er ikke bindende for Leverandøren uden skriftlig bekræftelse fra Leverandøren.

3. TEKNISKE OPLYSNINGER, VEJLEDNING M.V.

3.1 Produktinformation, prislister, illustrationer og oplysninger om tekniske data er kun vejledende. Leverandørens oplysninger er kun bindende, når dette er særskilt, udtrykkeligt og skriftligt aftalt.

3.2 De informationer, vejledninger eller andre ydelser, der er tilgængelige eller i øvrigt stillet til rådighed af Leverandøren på dennes hjemmeside, er alene af vejledende karakter og skal ikke opfattes som og udgør ikke teknisk rådgivning fra Leverandøren. Leverandøren er ikke erstatningsansvarlig for hverken direkte eller indirekte tab ved udnyttelse af de ydelser, der stilles til rådighed på Leverandørens hjemmeside. Der henvises tillige til punkterne 11 og 12 nedenfor.

3.3 Kunden har det fulde ansvar for udvælgelsen af Ydelsen, herunder for at kunden kan opnå de forventede resultater og funktionalitet, samt at Ydelsen kan fungere i kundens eksisterende eller påtænkte driftsmiljø.

3.4 Specifikke krav fra kunden samt priser er kun bindende i det omfang, de er skriftligt bekræftet af Leverandøren.

4. LEVERING OG LEVERINGSTIDER

4.1 Aftalte leveringsklausuler fortolkes i henhold til de ved aftalens indgåelse gældende Incoterms.

4.2 Er der ikke truffet nogen særlig aftale om en sådan leveringsklausul, anses levering for sket ”Ex Works” (ab fabrik/lager). Emballage beregnes særskilt, medmindre andet er aftalt. Det forhold, at Leverandøren eventuelt hjælper kunden med transporten og fx tegner transportforsikring eller lignende, ændrer ikke på det forhold, at levering skal anses for sket ”Ex Works”, medmindre der mellem parterne er indgået særskilt skriftlig aftale om en anden leveringsklausul.

4.3 Medmindre andet udtrykkeligt fremgår af aftalegrundlaget, er det af Leverandøren angivne leveringstidspunkt omtrentlig. Leverandøren kan kræve leveringstiden ændret ved enhver ændring i eller tilføjelse til ordren.

4.4 Er der udtrykkeligt aftalt fast leveringstid, er denne gældende under forudsætning af, at kunden rettidigt opfylder sine kontraktlige forpligtelser, såsom forudbetaling, godkendelser og beregninger samt i øvrigt på opfordring rettidigt præciserer alle nødvendige detaljer ved leverancen.

4.5 Leverandøren er under alle omstændigheder berettiget til at forlænge en aftalt leveringstid med 10 arbejdsdage regnet fra udløbet af den faste leveringstid.

4.6 Såfremt der, uvist af hvilken grund, sker ændring af specifikationer eller lignende, forlænges det aftalte leveringstidspunkt automatisk med en
periode svarende til det yderligere tidsforbrug, de ændrede specifikationer medfører.

4.7 Der tages forbehold for udsolgte varer på grund af restordrer hos Leverandøren. Leverandøren er i sådanne tilfælde berettiget til at annullere tilbud og allerede indgåede aftaler uden ansvar for Leverandøren.

4.8 Kunden er pligtig til at aftage det købte inden 6 dage efter, at det af Leverandøren er meldt klar til afhentning.

4.9 Såfremt levering på grund af kundens forhold udsættes i forhold til den aftalte leveringstid, har Leverandøren ret til at foretage koncentration af leverancen og underrette kunden herom, hvorefter kunden bærer risikoen og vil være forpligtet til at betale, som var levering sket til det forudsatte leveringstidspunkt.

4.10 Leverandøren skal i intet tilfælde, uanset graden af uagtsomhed, være ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller lignende indirekte- /konsekvenstab.

4.11 Overskrider Leverandøren den forlængede leveringstid, er kunden berettiget til erstatning fra udløbet af den forlængede leveringstid. Erstatningskravet kan maksimalt udgøre 0,5 % beregnet af den del af den aftalte købesum, som dækker den Ydelse, der er omfattet af forsinkelsen for hver hele uge, forsinkelsen varer. Erstatningen kan samlet ikke overstige 5 % af den aftalte købesum for den forsinkede Ydelse, dog maksimalt kr. 50.000. Kunden fortaber sin ret til eventuel erstatning, såfremt Kunden ikke har fremsat skriftligt krav herom inden 3 måneder efter, at levering skulle have fundet sted.

4.12 Overskrider Leverandøren den forventede leveringstid med mere end 45 arbejdsdage, kan kunden ved skriftlig meddelelse til Leverandøren kræve levering og fastsætte en sidste frist på minimum 2 uger til levering. Såfremt Leverandøren herefter ikke leverer inden for den fastsatte frist, og dette ikke skyldes forhold som kunden bærer ansvaret for, eller som omfattes af ovenstående punkter 4.1-4.7, kan kunden ved skriftlig meddelelses til Leverandøren hæve aftalen for så vidt angår den del, som ikke blev leveret.

4.13 Et eventuelt erstatningskrav skal gøres gældende skriftligt senest 5 arbejdsdag efter levering eller ophævelse har fundet sted, idet den i modsat fald er bortfaldet.

4.14 Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelse som følge af omlevering eller afhjælpning.

4.15 Vælger kunden at ophæve aftalen, har kunden ret til erstatning i henhold til nærværende punkt 4.11. Herudover har kunden alene ret til at få tilbagebetalt eventuelt allerede erlagt vederlag vedrørende den forsinkede Ydelse, men ikke vederlag vedrørende andre Ydelser.

4.16 Kunden kan ikke gøre andre misligholdelsesbeføjelser, end hvad der følger af punkterne 4.11 og 4.12, gældende i anledning af den opståede forsinkelse, og er således afskåret fra at gøre krav på yderligere erstatning af nogen art eller anden form for kompensation.

5. RETURRET OG KUNDENS MODTAGELSE AF YDELSEN

5.1 Kunden har i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler ingen ret til at returnere noget Produkt eller nogen Ydelse, medmindre dette udtrykkeligt skriftligt er aftalt med Leverandøren. I så fald sker returneringen for kundens regning og risiko.

5.2 Såfremt kunden er forhindret i at modtage eller nægter at modtage/afhente aftalte Ydelser/Produkter til den aftalte leveringstid, anses levering for at have fundet sted på det aftalte leveringstidspunkt. Samtlige omkostninger der påløber som følge heraf, bæres af kunden.

6. PRISER

6.1 Angivne priser er excl. moms og andre skatter eller afgifter, ligesom øvrige oplysninger i prislister m.v. altid anses for vejledende. Angivne priser er uden emballage, miljøtillæg, fragt, gebyrer levering og montering, medmindre andet konkret er angivet i aftalen.

6.2 Leverandøren forbeholder sig ret til at forhøje de aftalte priser for ikke-leverede Ydelser/Produkter såfremt Leverandøren pålægges nye eller forøgede omkostninger bl.a som følge af (men ikke udtømmende) valutakursændringer, materialeprisstigninger, prisforhøjelser fra underleverandører, ændringer i toldafgifter, ændringer i arbejdslønninger, ændringer i energipriser, statsindgreb eller lignende forhold som Leverandøren kun har begrænset eller ingen kontrol over.

6.3 Ekstraydelser/-leverancer, hvorved forstås Ydelser/Produkter, der ikke fremgår af Leverandørens ordrebekræftelse, afregnes i henhold til Leverandørens til enhver tid gældende prislister.

6.4 Leverandøren forbeholder sig retten til at korrigere pris/rabat i kundespecifikke pris- og/eller rabataftaler, såfremt disse medfører, at en given vare vil blive solgt med tab.

7. BETALING

7.1 Medmindre andet er aftalt skriftligt forfalder købesummen til betaling ved aftalens indgåelse.

7.2 Leverandøren har ved kundens forsinkede betaling ret til at kræve ikke forfaldne krav indfriet straks i overensstemmelse med reglerne om anticiperet misligholdelse.

7.3 Ved kundens manglende eller forsinkede betaling, er Leverandøren, uanset om købet fastholdes eller hæves, berettiget til at standse alle leverancer til kunden, indtil ethvert skyldigt beløb er betalt.

7.4 Såfremt levering udskydes på grund af Kundens forhold, er kunden forpligtet til at foretage enhver betaling til Leverandøren, som om levering var sket til aftalt tid.

7.5 Ved overskridelse af betalingsfristen svarer kunden rente svarende til 2 % pr. påbegyndt kalendermåned af den forfaldne saldo fra seneste rettidige betalingsdato, indtil beløbet krediteres Leverandørens konto i Leverandørens pengeinstitut.

7.6 Kunden kan ikke i nogen situation foretage modregning i købesummen, og kunden kan ikke udøve tilbageholdelsesret eller nægte betaling p.g.a. forsinkelse, reklamation eller modkrav vedrørende den konkrete Ydelse/Produkt eller noget andet krav. Leverandøren er berettiget til at fastsætte kreditmaksimum for kunden, der på ethvert tidspunkt ensidigt kan ændres eller ophæves af Leverandøren.

7.7 På Leverandørens anmodning er kunden til enhver tid forpligtet til for egen regning at stille bankgaranti eller anden af Leverandøren godkendt sikkerhedsstillelse for købesummens rettidige betaling.

7.8 Kan en aftale ikke gennemføres kontinuerligt, eller sker levering ad flere gange, er Leverandøren berettiget til delvis fakturering.

7.9 Leverandøren har ved kundens forsinkede betaling eller kundens konkurs ret til at berigtige betaling ved at foretage modregning i eventuel optjent ikke-afregnet kundebonus samt i kundebonus relateret til efterfølgende ordrer.

8. EJENDOMSFORBEHOLD VED KREDITSALG

8.1 Leverandøren forbeholder sig ejendomsretten til det leverede, indtil fuld betaling er præsteret. Leverandøren er i tilfælde af kundens betalingsmora berettiget til uden forudgående varsel at afhente det leverede, og kunden er forpligtet til at foretage udlevering. Ved tilbagetagelse i henhold til ejendomsforbeholdet skal kunden erstatte ethvert tab og samtlige omkostninger, herunder advokatomkostninger, som Leverandøren måtte blive påført.

8.2 Kunden er uberettiget til at foretage videresalg, enhver form for overdragelse, pantsætning, udlån, udlejning eller lignende af det leverede eller lade det leverede indføje i fast ejendom på en sådan måde, at ejendomsforbeholdet ikke kan opretholdes, indtil fuld betaling er sket. Foretages der retsforfølgning imod det leverede fra tredjemand, herunder udlæg, er kunden forpligtet til straks at give Leverandøren meddelelse herom.

9. REKLAMATION SAMT FEJL OG MANGLER

9.1 Kunden er forpligtet til straks efter modtagelsen af Ydelsen/Produktet at foretage kontrol af Ydelsen/Produktet samt at undersøge denne for eventuelle mangler. Leverandøren hæfter alene for fejl og mangler, der er tilstede på leveringstidspunktet.

9.2 Mangler ved og synlige skader på leveringen skal anmeldes straks til Leverandøren efter levering, dog senest næste arbejdsdag kl. 10.00 (varen må ikke være flyttet, før der er sikret foto af emballage/vare). Mangler og synlige skader skal noteres på fragtbrev, når leveringen modtages, idet kunden i modsat fald er afskåret fra at gøre gældende, at den leverede vare havde en synlig skade ved levering.

9.3 Skader, som ikke umiddelbart er synlige ved leveringen, skal indberettes senest 5 arbejdsdage efter, levering har fundet sted. (Skaden dokumenteres med foto af emballage/vare).

9.4 Kundens reklamation over ikke-synbare mangler, der skyldes fejl i konstruktionen, materiale eller fremstilling skal ske senest 12 måneder regnet fra leveringsdagen.

9.5 Konstaterer kunden eller burde kunden have konstateret fejl og mangler ved Ydelsen/ Produktet, der var tilstede på leveringstidspunktet, skal kunden straks skriftligt reklamere til Leverandøren med specifikation af de mangler, der gøres gældende. Reklameres der ikke rettidigt i overensstemmelse med det her beskrevne, er retten til at gøre mangler gældende bortfaldet.

9.6 Leverandørens ansvar for fejl og mangler er altid og i enhver situation begrænset til efter Leverandørens valg enten at foretage afhjælpning af manglen, foretage omlevering eller kreditering af den aftalte købesum (mod kundens samtidige udlevering af Produktet i samme stand som ved levering). Såfremt Leverandøren foretager omlevering eller afhjælpning, er kunden uberettiget til at hæve aftalen eller kræve erstatning eller anden kompensation som følge af manglen (forsinkelse anses ikke at foreligge under disse omstændigheder).

9.7 Såfremt Leverandøren meddeler ikke at kunne foretage afhjælpning eller omlevering, er kunden berettiget til at hæve aftalen. Kunden kan ved ophævelse kræve den aftalte købesum tilbagebetalt mod kundens samtidige udlevering af Produktet i samme stand som ved levering. Kunden har ikke krav på yderligere erstatning.

9.8 Leverandøren er berettiget til at lade afhjælpning henholdsvis omlevering udføre af servicepartnere.

9.9 Leverandøren er ikke ansvarlig for mangler ved det leverede, som skyldes fejl eller forsømmelser hos Leverandørens underleverandører eller i øvrigt er begrundet i underleverandørs forhold. I det omfang Leverandøren måtte have et berettiget krav hos en underleverandør, transporterer Leverandøren herved dette krav til kunden, således at kunden er forpligtet til at rette sit krav direkte mod underleverandøren.

9.10 Har kunden gjort en fejl og/eller mangel gældende, og viser det sig, at der ikke foreligger nogen fejl og/eller mangel, som kan gøres gældende over for Leverandøren, har Leverandøren ret til at kræve vederlag for det udførte arbejde i overensstemmelse med den til enhver tid gældende prisliste for konsulentbistand, service m.v.

9.11 Udskiftede dele bliver Leverandørens ejendom. Leverandøren skal kun betale omkostningerne til reparation eller udskiftning af defekte dele på Leverandørens forretningssted eller et andet af Leverandøren udpeget sted. Transportudgifter til og fra Leverandørens forretningssted eller det af Leverandøren udpegede sted er Leverandøren uvedkommende og betales af kunden.

9.12 Reklamationsperioden for dele, som har været repareret eller udskiftet i reklamationsperioden, er tre (3) måneder fra datoen for reparationen eller udskiftningen, eller indtil den oprindelige reklamationsperiode udløber, afhængig af, hvad der indtræffer sidst i henhold til de samme vilkår, betingelser og ansvarsbegrænsninger. Reklamationsperioden kan under ingen omstændigheder overskride seks (6) måneder fra startdatoen for den oprindelige reklamationsperiode.

9.13 Denne reklamationsret omfatter ikke fejl, som skyldes eller er forbundet med følgende: 1) uegnede materialer, komponenter eller design, som leveres af kunden eller på vegne af kunden, 2) forsømmelse eller andre uretmæssige handlinger eller udeladelser foretaget af kunden, dennes medarbejdere, repræsentanter eller anden tredjemand, 3) dele, som ikke er originale reservedele leveret af Leverandøren, 4) ukorrekte installationer eller forandringer, som er udført uden Leverandørens skriftlige samtykke, 5) dele, tilbehør eller udstyr, som ikke er solgt, leveret eller udtrykkelig skriftligt godkendt af Leverandøren, 6) materialer foreskrevet af kunden, er uegnede til formålet eller 6) dele leveret af Leverandøren, som kunden har direkte reklamationsret for fra en anden producent.

9.14 Reklamationsretten omfatter ikke sliddele samt normal slitage og forringelse.

9.15 Leverandørens ansvar omfatter ikke, demontering, montering eller udgifter til rejse og logi for Leverandørens medarbejdere eller repræsentanter.

9.16 Leverandøren kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for korrosion, anløb, rust eller anden form for fugtskade på eventuelt behandlede emner/overflader.

9.17 Hvis det af Leverandøren behandlede Produkt skal videreforarbejdes efter, at Leverandøren har afsluttet sine arbejder,
er kunden forpligtet til at godkende arbejdet/emnet inden videreforarbejdning/montage sker. Såfremt kunden ikke skriftligt påberåber sig fejl ved arbejdet/emnet inden efterfølgende videreforarbejdning/montering og dokumenterer de påberåbte fejl, skal Leverandøren være ansvarsfri i enhver henseende.

10. BRUGTE MASKINER/IBYTTETAGNE MASKINER

10.1 Ved salg eller ibyttetagning af brugte varer, herunder maskiner, reservedele m.v., er disse handlet, som de er og forefindes uden noget ansvar og uden nogen reklamationsret, jf. dog nedennævnte bestemmelser.

10.2 Har den sælgende part tilsidesat sin loyale oplysningspligt eller hvis maskinen m.v., er i væsentlig ringere stand, end det kunne forventes under hensyntagen til prisen og omstændighederne i øvrigt gælder punkt 10.1. ikke.

10.3 Ved salg eller ibyttetagning af brugte maskiner har den købende part i forbindelse med mangler dog højest reklamationsret i 14 dage efter levering.

10.4 Medmindre andet er aftalt, indestår kunden for den af kunden solgte/ibyttegivne maskines km-/timetal, årgang, og at maskinen er ubehæftet, medmindre andet er skriftligt aftalt.

10.5 Brugte salgsgenstande sælges uden årligt sikkerhedseftersyn er foretaget, med mindre andet er skriftligt aftalt.

11. PRODUKTANSVAR

11.1 For Produktansvar er Leverandøren ansvarlig i henhold til de bestemmelser i Produktansvarsloven, der ikke kan fraviges ved aftale. Leverandøren fraskriver sig ansvar for Produktskader på ethvert andet grundlag. Leverandørens ansvar for Produktskader kan beløbsmæssigt ikke overstige den dækning der kan opnås fra Leverandørens Produktansvarsforsikring.

11.2 Leverandøren er i intet tilfælde ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller lignende indirekte- /konsekvenstab.

11.3 Kunden er forpligtet til uden ugrundet ophold skriftligt at meddele Leverandøren, såfremt der er opstået en Produktansvarsskade, eller der er fare for, at en sådan skade vil indtræffe.

11.4 I den udstrækning, Leverandøren måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er kunden forpligtet til at holde Leverandøren skadesløs i samme omfang, som Leverandørens ansvar er begrænset i henhold til nærværende aftale.

11.5 Kunden er pligtig til at lade sig sagsøge ved samme domstol eller voldgiftsret, som behandler Produktansvarssagen mod Leverandøren.

12. ANSVARSFRASKRIVELSE OG -BEGRÆNSNING

12.1 Leverandøren hæfter, uanset på hvilket grundlag et krav rejses, og uanset graden af uagtsomhed, ikke for følgeskader eller indirekte tab som f.eks. driftstab, tidstab, avancetab, konsekvenstab, tab af goodwill, manglende opnåelse af forventede besparelser m.v.

12.2 Leverandørens ansvar omfatter under ingen omstændigheder skader, som ikke kunne forudses på tidspunktet for aftalens indgåelse.

12.3 Uden præjudice af de begrænsninger af Leverandørens ansvar, der er aftalt andetsteds i Disse Vilkår, er Leverandørens samlede ansvar for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til aftalen eller ansvar på ethvert andet retligt grundlag beløbsmæssigt begrænset til en tredjedel (1/3) det beløb, som kunden har erlagt for Ydelsen/Produktet, hvorpå kravet baseres. Såfremt kunden ikke har betalt for den pågældende Ydelse/Produkt kan der ikke rettes noget krav mod Leverandøren. Uanset størrelsen af vederlaget for Ydelsen/Produktet, er Leverandørens samlede erstatningskrav beløbsmæssigt maksimeret til DKK 50.000,00.

13. PRODUKTÆNDRINGER

13.1 Leverandøren forbeholder sig ret til at foretage ændring eller udskiftning af ethvert Produkt eller software, forudsat at sådanne ændringer eller udskiftning ikke har væsentlig, negativ indflydelse på Ydelsen/Produktets funktion eller ydeevne.

14. IMMATERIELLE RETTIGHEDER

14.1 Såfremt kunden til Leverandøren udleverer tegninger, modeller eller andet materiale til brug for Leverandørens fremstilling af det af kunden bestilte Produkt, påtager kunden sig ethvert ansvar for krænkelse af tredjemands rettigheder på grund af patent, design, ophavsret el.lign. Kunden er forpligtet til på anfordring at godtgøre Leverandøren alle omkostninger, tab og skader, som påføres Leverandøren i denne forbindelse ved krav fra tredjemand og i anledning af tvister herom.

14.2 Ophavsretten til tegninger, modeller, forarbejder og koncepter, kreative oplæg, originalmateriale m.m. udviklet af Leverandøren tilhører Leverandøren og må ikke uden Leverandørens forudgående skriftlige godkendelse overlades til tredjemand eller benyttes i anden sammenhæng, herunder andre projekter.

15. FORCE MAJEURE

15.1 Leverandøren er berettiget til at annullere ordrer eller udskyde aftalt levering af Ydelser/Produkter, og er i øvrigt fri for ansvar for enhver manglende, mangelfuld eller forsinket levering, der helt eller delvist skyldes omstændigheder, som ligger uden for Leverandørens kontrol eller som gør opfyldelsen urimelig byrdefuld for Leverandøren, herunder, men ikke begrænset til oprør, uroligheder, krig (uanset om krigen er officielt erklæret og indledt), invasion, terrorisme, brand, offentlige forskrifter, strejke, lockout, slow-down, mangel på transportmidler, vareknaphed, sygdom eller forsinkelse ved eller mangler ved leverancer fra leverandør, uheld i produktion eller afprøvning, virus, cyberterror, hackerangreb, pandemi, epidemi samt afbrydelse af eller svigt i energi- og/eller vandforsyningen. Samtlige kundens beføjelser suspenderes eller bortfalder i sådanne tilfælde. Kunden kan hverken i tilfælde af annullering eller udskudt levering/opfyldelse kræve skadeserstatning eller fremsætte noget krav i øvrigt mod Leverandøren.

15.2 Forhold hos Leverandørens underleverandører, der medfører, at Leverandøren ikke er i stand til at opfylde sine forpligtelser over for kunden, og som ikke kan overvindes uden uforholdsmæssigt store omkostninger for Leverandøren skal ligeledes betragtes som force majeure.

16. UGYLDIGHED

16.1 Skulle det vise sig, at én eller flere bestemmelser i Disse Vilkår er eller bliver ugyldige, skal de øvrige vilkår fortsat være gyldige mellem parterne. Parterne er i dette tilfælde forpligtet til at erstatte den ugyldige bestemmelse (eller de ugyldige bestemmelser) med en gyldig, som i videst muligt omfang forfølger formålet og retsstillingen ifølge den ugyldige bestemmelse (de ugyldige bestemmelser).

17. REGISTRERING OG BEHANDLING AF PERSONDATA

17.1 Leverandøren behandler personoplysninger i overensstemmelse med den til enhver tid gældende persondatapolitik hos Leverandøren, der kan findes på: www.ep.dk. Her kan bl.a. læses mere om formålene med behandlingen, hvilke oplysninger Leverandøren behandler og med hvilken hjemmel.

17.2 Persondatapolitikken skal ses som en del af det aftalegrundlag, der er mellem Leverandøren og kunden. Hvis Leverandøren behandler personoplysninger, ud over hvad der er nødvendigt for at opfylde service relateret til salg og levering, beder Leverandøren om samtykke, jf. persondatapolitikken.

17.3 Leverandøren anvender TV-overvågning i alle afdelinger, butikker, værksteder og på lagerarealer samt i områder, hvor der sker varemodtagelse og vareudlevering. Optagelserne anvendes alene som dokumentation ved mistanke om tyveri, hærværk, ulykker og fejlleverancer mv. og gemmes i 30 dage, hvorefter de slettes.

18. ÆNDRINGER VEDRØRENDE KUNDENS KONTO

18.1 Det er til hver tid kundens pligt at sikre at Leverandøren har de rigtige oplysninger herunder blandt andet men ikke udtømmende; CVR-nummer, firma navn, telefonnummer og adresse, mailadresse til fremsendelse af faktura/kontoudtog/rykkere, bemyndigelser og koder på køber. Rettelser skal sendes på mail bogholderi@ep.dk. Har Leverandøren mod forventning ikke modtaget de opdaterede oplysninger om køber, vil Leverandøren ikke kunne gøres ansvarlig ved fejl og mangler i registreringer på købers konto samt købers evt. manglende modtagelse af rykkere m.v.

18.2 Ligeledes er det kundens pligt at sikre, at bemyndigelser tilbagekaldes og koder ændres for at hindre misbrug af kontoen. Leverandøren vil ikke kunne gøres ansvarlig for ovenstående mangler i forbindelse med misbrug af kundens konto.

19. ÆNDRINGER AF VILKÅRENE

19.1 Leverandøren forbeholder sig retten til at ændre Vilkårene. Den til enhver tid gældende version af Vilkårene kan findes på www.ep.dk.

20. LOVVALG OG VÆRNETING

20.1 Enhver tvist mellem Leverandøren og kunden skal afgøres efter dansk ret. Denne lovvalgsregel omfatter dog ikke dansk rets international privatretlige regler. Tvisten skal afgøres ved retten i Aalborg som aftalt værneting.

20.2 Intet i nærværende punkt 20 hindrer, at Leverandøren kan vælge at indlede retssag ved domstolene mod kunden under en domsmyndighed, hvor kunden eller dennes ejendom eller aktiver befinder sig og i det omfang, som tillades i henhold til gældende lov under den pågældende domsmyndighed. Kunden er hermed uigenkaldeligt underkastet domsmyndigheden ved disse domstole.